Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.01.2010 09:57 - ЕТИЧЕН КОДЕКС
Автор: 4500 Категория: Туризъм   
Прочетен: 1274 Коментари: 0 Гласове:
0



ЕТИЧЕН КОДЕКС СЪДЪРЖАНИЕ:   1. Увод 2. Глава първа, Общи положения 3. Глава втора, Взаимоотношения с гражданите 4. Глава трета, Професионално поведение 4.1. Раздел І, Взаимоотношения с ръководството 4.2. Раздел ІІ, Взаимоотношения между отделните структури на Агенцията   4.3. Раздел ІІI, Взаимоотношения с колеги 4.4. Раздел IV, Конфликт на интереси 4.5. Раздел V, Други правила за професионално поведение 5. Глава четвърта, Лично поведение 6. Глава пета, Мерки по прилагане     УВОД   Дейността, структурата и организацията на работа, функциите и числеността на Държавнатаагенция по горите към Министерски съвет се уреждат с Устройствен правилник приет с ПМС №259 от 25.10.2007 г., обн., ДВ, бр. 88 от 2.11.2007 г., в сила от 2.11.2007 г.Държавната агенция по горите /ДАГ/ е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалищеСофия. Тя е специализиран орган на Министерския съвет за разработване и осъществяване надържавната политика в областта на горите и ловното стопанство. Осъществява охраната нарибните ресурси във водните обекти, ползвани за любителски риболов в териториалния обхват надейност на нейните структури и специализирани териториални звена, и контрол по спазване направилата за любителски риболов. При осъществяване на своята дейност администрацията серъководи от принципите на законност, откритост, достъпност, отговорност и координация врамките на своята компетентност.Обществото се доверява в коректното изпълнение на професионалните задължения, наслужителите на Държавната агенция по горите, основаващи се на най-високите научнипостижения, технологии и морални устои.Служителите на Агенцията приемат специфичната отговорност към Обществото, околнатасреда и професията, да осъществяват професионалната си дейност съобразно етичните, моралнии професионални принципи залегнали в настоящия кодекс.Настоящият етичен кодекс се прилага за служителите в Държавната агенция по горите -Централно управление, нейните структури, специализираните териториални звена, държавнитегорски стопанства и държавните ловни стопанства, Национален фонд „Българска гора” и списание„Гора”, наричани по-долу за краткост „служителите в Агенцията”, като групира различните аспекти на професионално поведение в няколко основни сфери на етична отговорност, а именно: Глава първа ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ Чл. 1. Този кодекс определя етичните норми и правилата за поведение наслужителите в системата на Държавната агенция по горите и има за цел да повишиобщественото доверие в техния професионализъм и морал, както и да издигнепрестижана Агенцията. Чл. 2. Дейността си служителите осъществяват като: (1) Строго спазват законодателството в Република България, като съдействат запровеждането на държавна политика в областта на горите и ловното стопанство. (2) Строго спазват принципите на законност, лоялност, честност, безпристрастност,компетентност, политическа неутралност, отговорност, зачитане на личността и отчетност. (3) В зависимост от функциите, които изпълняват, осъществяват действия,предлагат и вземат решения, водещи до елиминиране на произвола и укрепваненадоверието в Агенцията. (4) Извършват дейността си обективно, компетентно и добросъвестно, катоизползват и прилагат знанията и опитът, които притежават, и се стремятнепрекъснато даподобряват работата си в интерес на гражданите. (5) Отнасят се любезно, възпитано и с уважение към всеки гражданин, като зачитатправата и достойнството на личността и не допускат каквито и да са прояви надискриминация. (6) Не накърняват престижа на Агенцията, не само при изпълнение на служебнитеси задължения, но и в своя обществен и личен живот. (7) Точно и безпристрастно събират, анализират и оценяват всички факти иобстоятелства свързани с работата им, без да допускат влияние на собствени иличуждиинтереси. (8) Не допускат в своята работа да бъдат повлияни от свои или чужди политическипристрастия. (9) Осъществяват своята дейност по начин даващ възможност да се видят яснотехните действия и резултатите от извършената работа. Глава втора ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С ГРАЖДАНИТЕ Чл. 3. (1) Служителите изпълняват задълженията си безпристрастно и непредубедено, като създават условия за равнопоставеност на разглежданитеслучаи илица и правят всичко възможно, за да бъде обслужването достъпно завсеки, съгласнонормативната уредба. (2) Служителите са длъжни да опазват данните и личната информация награжданите, станали им известни при или по повод на изпълнението на служебнитеимзадължения. Чл. 4. (1) Служителите извършват административното обслужванезаконосъобразно, своевременно, точно, добросъвестно и безпристрастно. Те садлъжнида се произнасят по исканията на гражданите и да им предоставят цялатанеобходимаинформация с оглед защитата на техните права и законни интересипри спазванеизискванията на Закона за защита на класифицираната информация и Закона за защита на личните данни. (2) Служителите отговарят на поставените въпроси съобразно функциите, които изпълняват, при спазване на нормативните изисквания и без да превишават служебните си правомощия, като при необходимост предприемат действия за пренасочване въпроса към други служители, притежаващи съответната компетентност. (3) Служителят информира гражданите относно възможностите за обжалване в случаи на допуснати от администрацията нарушения или отказ за извършване на административна услуга. Чл. 5. (1) При изпълнение на служебните си задължения служителите се отнасят любезно, възпитано и с уважение към гражданите, като зачитат техните права и достойнството на личността им и се въздържат от каквито и да било прояви на дискриминация на политическа, идеологическа, езикова, полова, расова, етническа и религиозна основа. (2) При обслужване на граждани служителите, не провокират с поведението си конфликтни ситуации, а при възникването им се стремят да ги преустановят. (3) Служителите са длъжни да се стараят да запазят спокойствие и да контролират поведението си, независимо от възникналата ситуация. (4) При работа с граждани са недопустими всякакви форми на злоупотреба със служебни правомощия, като например: отправяне на заплахи за извършване на проверка или налагане на санкции, оказване на психологически натиск или физическо насилие. Чл. 6. (1) Служителите не трябва да правят грешни или подвеждащи устни или писмени изявления по въпроси от служебен характер. (2) При допускане на грешка от страна на служител при или по повод работата му по преписка на гражданин или юридическо лице, същият е длъжен в максимално кратък срок да поправи грешката като предприеме действия за уведомяване на заинтересованото лице. Чл. 7. Служителите не трябва да укриват, поправят, повреждат или унищожават документи на граждани или юридически лица, постъпили в различните структури на Агенцията. Чл. 8. Служителите са длъжни да предоставят без забавяне информация по исканията на гражданите. Те трябва да удовлетворяват точно и своевременно тези от тях, които са законосъобразни, и да съдейства за признаването на техните права и законни интереси. Чл. 9. Служителите трябва да не се отнасят привилегировано или да предоставят нерегламентиран достъп до документи и информация на трети лица, освен ако изрично се изисква от закона. Глава трета ПРОФЕСИОНАЛНО ПОВЕДЕНИЕ Раздел І Взаимоотношения с ръководството Чл. 10. (1) Служителите подпомагат ръководството на Агенцията в Централното управление и по места с висок професионализъм, безпристрастност и активност при разработването и провеждането на държавна политиката в областта на горското стопанство и ловното стопанство, както и при изпълнението на взетите решения и заповеди на Председателя на Агенцията. (2) Служителите изпълняват задълженията си честно и безпристрастно, като не допускат личните политически пристрастия да им влияят. (3) Правят предложения както пред председателя на Агенцията, така и пред ръководителите по места, като предоставят цялата информация, отнасяща се до вземането на конкретно решение. (4) При изпълнение на служебните си задължения служителите следват поведение, което създава увереност у ръководителите, чиято дейност подпомагат, че могат да им се доверяват и да разчитат на тях. (5) Служителите поставят пред ръководството и прекия си ръководител открито и честно проблемите, с които се сблъскват в процеса на работа или при изпълнението на възложените им задачи, като се консултират с тях с цел разрешаването им. Чл. 11. (1) Служителите са длъжни да спазват служебната йерархия и стриктно да изпълняват актовете и заповедите на своите непосредствени и висшестоящите на тях ръководители на Агенцията. (2) Служителите не са длъжни да изпълняват неправомерна заповед, издадена по установения ред, когато тя съдържа очевидно за тях правонарушение. (3) Служителите могат да поискат писмено потвърждаване на служебния акт, когато в отправената до тях устна заповед се съдържа очевидно за тях правонарушение. (4) Служителите не са длъжни да изпълняват нареждане, което засяга техните права, правата на техните съпруга или съпруг, роднини по права линия без ограничения, по съребрена линия до четвърта степен и по сватовство до втора степен включително. В този случай те са длъжни незабавно да уведомят ръководителя, от когото са получили нареждането. Чл. 12. Служителите уведомяват своевременно прекия си ръководител за наличието на обстоятелства, възпрепятстващи навременното им явяване на работа или изпълнението на възложените им служебни задължения, в случаите на ползване на болничен лист, както и във всички останали случаи на отсъствие от работното място, независимо от причината за това. Раздел ІІ Взаимоотношения между отделните структури на Агенцията Чл. 13. Служителите на Агенцията стриктно спазват, както специализираното законодателство в областта на горите и ловното стопанство, така и общото законодателството на Република България. Чл. 14. Отношенията между служителите в Агенцията се основават на принципите на взаимно сътрудничество, подпомагане, доверие, толерантност и етичност. Чл. 15. С професионалната си дейност и предоставяните услуги всички служители в Агенцията се стремят да утвърдят не само собствения си авторитет, но и този на Агенцията. Чл. 16. Служителите на Агенцията поддържат помежду си отношения на сътрудничество и взаимопомощ при решаване на общите проблеми в областта на горите и ловното стопанство. Раздел IІІ. Взаимоотношения с колеги Чл. 17. (1) В отношенията с колегите си служителите проявяват уважение, коректност и толерантност, като не допускат поведение, което накърнява достойнството и правата на отделната личност. (2) Служителите уважават мнението на колегите си и се съобразява с правото им на личен живот. (3) Служителите проявяват готовност да окажат помощ и съдействие на своите колеги при изпълнение на служебните им задължения, в рамките на своята компетентност. Чл. 18. (1) Не се допуска отправянето на обидни квалификации и дискриминационно отношение между служителите в Агенцията. (2) Служителите трябва да се стремят да предотвратяват конфликтни ситуации помежду си, като не допускат възникването на конфликти между тях в присъствието на трети, външни за Агенцията лица. Чл. 19. Служителите на Агенцията, особено когато изпълняват ръководни функции, трябва да бъдат пример на другите служители в Агенцията с качественото и срочно изпълнение на служебните си задължения, тяхното лично поведение и чувство за отговорност. Раздел IV Конфликт на интереси Чл. 20. (1) Служителите на Агенцията не могат да участват при обсъждането, подготовката, вземането и изпълнението на решения, когато те или свързано с тях лице по смисъла на ァ 1 от допълнителната разпоредба на Закона за държавния служител са заинтересувани от съответното решение или когато имат със заинтересуваните лица отношения, пораждащи основателни съмнения в тяхната безпристрастност. (2) При възлагането на служебна задача, чието изпълнение може да доведе до конфликт между служебните им задължения и частните им интереси, служителите следва своевременно да уведомят своя пряк ръководител. (3) Служители, на които станат известни факти и обстоятелства за възникнал конфликт на интереси в Агенцията, са длъжни да предприемат необходимите мерки за изясняване на въпроса. (4) При съмнения дали дадена дейност е съвместима със служебните им задължения, служителите трябва да обсъдят това със своя пряк ръководител. Чл. 21. (1) Служителите не могат да използват служебното си положение за осъществяване на свои лични или на семейството си интереси. (2) Служителите не участват в каквито и да са сделки, които са несъвместими с тяхната длъжност, функции и задължения. (3) Служителите, напуснали Агенцията, не трябва да злоупотребяват с информацията, която им е станала известна във връзка с длъжността, която са заемали, или с функциите, които са изпълнявали. Раздел V Други правила за професионално поведение Чл. 22. (1) Служителите противодействат на корупционни прояви и на други неправомерни действия в Агенцията. (2) Служителите не допускат да бъдат поставяни във финансова зависимост или в друга обвързаност от външни лица или организации, както и да искат и да приемат подаръци, услуги, пари, облаги или други ползи, които могат да повлияят на изпълнението на служебните им задължения, на техните решения или да нарушат професионалният им подход по определени въпроси. (3) Служителите не могат да приемат подаръци или облаги, които могат да бъдат възприети като награда за извършване на работа, която влиза в служебните им задължения. (4) Служителите не използват служебното си положение и власт или информацията станала им известна, при или по повод изпълнение на служебните им задължения, в свой или чужд личен интерес. Чл. 23. Служителите не трябва да изразяват лични мнения по начин, който може да бъде тълкуван като официална позиция на Агенцията, в която работят. Чл. 24. (1) Документите и данните в Агенцията и нейните структури могат да се използват от служителите само за изпълнение на служебните им задължения при спазване на правилата за защита на информацията. (2) Служителите са длъжни да не разгласяват факти и сведения, станали им известни при или по повод изпълнение на служебните им задължения, освен в изрично посочените от закона случаи. (3) Служителите трябва да предприемат необходимите действия с цел гарантиране на сигурността и недопускане на неразрешено разкриване на защитената информация и/или данни и информация от служебните компютри. Чл. 25. (1) При изпълнение на служебните си задължения служителите опазват повереното им имущество с грижата на добър стопанин и не допускат използването му за лични цели. (2) Служителите са длъжни своевременно да информират прекия си ръководител, а при невъзможност - висшестоящия такъв, при загуба или повреждане на имущество, документи или данни на Агенцията. (3) Служителите нямат право да предоставят достъп до служебно имущество и документи на Агенцията на външни лица или членове на семейството си, освен в изрично предвидените от закона случаи. (4) Служителите на Агенцията не могат да използват или да предоставят за използване на трети лица служебни автомобили за други цели освен служебни. Чл. 26. Служителите са длъжни да спазват установеното работно време за изпълнение на възложените им задължения и да бъдат точни при пристигане, съответно заминаване от работа и при ползване на почивките. Чл. 27. Служителите следва да изглеждат по начин, подходящ за средата, в която работят, като облеклото им следва да бъде съобразено с общоприетите норми на представителност и да съответства на имиджа на Агенцията. Глава четвърта ЛИЧНО ПОВЕДЕНИЕ Чл. 28 (1) При изпълнение на служебните си задължения и в обществения си живот служителите следват поведение, което не уронва престижа на Агенцията. (2) Служителите не допускат на работното си място и извън него поведение, несъвместимо с добрите нрави. (3) Служителите се стремят да избягват в поведението си конфликтни ситуации, а при възникването им целят да ги преустановят, като запазят спокойствие и контролират поведението си. Чл. 29. Служителите не могат да участват в скандални прояви, с които биха могли да накърнят престижа на Агенцията. Чл. 30. Служителите не могат да упражняват дейности, посочени в законодателството като несъвместими с техните задължения и отговорности, както и да получават доходи от такива дейности. Чл. 31. Служителите придобиват и управляват имуществото си по начин, който да не създава съмнение за злоупотреба със служебното им положение. Чл. 32. При осъществяването на действия, несъвместими с поведението по този кодекс, служителят следва да бъде освободен от заеманата длъжност. Глава пета МЕРКИ ПО ПРИЛАГАНЕ Чл. 33. Този кодекс има задължителен характер и е част от преките задължения, определени в длъжностните характеристики на служителите в Агенцията. Чл. 34. При неспазване нормите на поведение в този кодекс служителите на Агенцията носят отговорност съгласно Кодекса на труда – при трудови правоотношения, Закона за държавния служител – при служебни правоотношения, а директорите на държавните горски стопанства и държавните ловни стопанства – съгласно договорите за управление. При нарушения, за които има безспорни доказателства за извършени престъпления информация ведно с цялата документация по случая се предава на съответните компетентни органи. Чл. 35. Този кодекс следва да се доведе да знанието на всички служители на Агенцията за сведение и изпълнение, като запознаването със съдържанието се удостоверява от всеки служител лично, чрез подписване на декларация. Чл. 36. При първоначално встъпване в длъжност прекият ръководител е длъжен да запознае служителя с разпоредбите на този кодекс срещу подпис в 7 дневен срок от встъпването, за което служителят попълва декларация. Чл. 37. Със заповед председателя на Агенцията определя Комисия по етика и утвърждава Правилник за работа на Комисията по етика. Комисията разглежда постъпили сигнали за нарушения по настоящия кодекс и се произнася по тях.


Тагове:   кодекс,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: 4500
Категория: Туризъм
Прочетен: 94720
Постинги: 20
Коментари: 30
Гласове: 219
Архив